Wednesday, January 12, 2011

Nattsudd

Men hur kan en bebis va så in i hellskotta uttråkad??? "Jag vet att klockan e halv ett på natten mamma och att du inte sovit sen innan jag kom till världen, men wtf; ligga här på kudden å glo när man kan få mysa i din famn medan du sitter i skräddarställning och guppar lite sådär behagligt tills jag somnar.. Och NÅDE dig om du släpper taget med högerarmen för att typ skriva nått på datorn..!" En 6 veckors bebis kanske inte direkt blir uttråkad, det e nog inte en fråga om tristess, hon vill väl bara va nära sin mammutt, VÄLDIGT nära sin mammutt, jag sitter/ligger ju för sjuttsicken precis bredvid kiddon. Hur kommer det sig att kroppen helt plötsligt finner det fullt naturligt att va vaken så här mycket; dygnet runt... Idag klev vi upp för andra ggn runt 13 eftersom vi hade BVC tid 13.45; då kände jag mig fortfarande helt sjukt trött. Jag tittade mig (tyvärr) i spegeln innan vi drog och ett öga va helt rödsprängt.. Jag tänkte trycka i lite ögondroppar, men trodde jag skulle svimma om jag skulle förmå mig att böja mig ner till neccesären på nedersta hyllplanet.. Förra besöket på BVC frågade sköterskan hur jag mådde och jag sa att jag bara va trött (dagen efter Mirabelle hade hållt låda 2 till 7 eller hur det va..), idag frågade hon inte lika ingående, men jag kan tänka mig att hon ringde soc direkt efter att vi gått för att tala om att Mirabelle numera har en pundarmorsa. Man e så jävla SNYGG som "nybliven" mamma, speciellt där mellan läggdax å uppstigning i sitt amningslinne som man skulle köpt i storlek large för att fått plats med de groteska boobisarna och gravidfläsket som envist dallrar kvar på magen, ett knullrufs som e so far from ett resultat av knullande och intorkat kräk över hela bröstet, avslag som aldrig tänker avta och lite hemlig svettgömma under brösten. Hot mama helt enkelt. Varför ser ingen annan utmattad ut för på BVC/MVC??! Fick iaf höra av våran gamla MVC barnmorska idag att vi hade en fin bebis, jag antar att hon menade att Mirabelle ju faktiskt är den finaste bebisen hennes ögon nånsin skådat. För det e hon ju. Kl har hunnit bli halv två och Lillan har ammat, däckat, vaknat några ggr; i min famn. Och vid vissa tappra försök att lägga ner henne bryter hon ut i ett nytt slags Mirabelle-kan-även-leka-monster-å-väcka-hela-Falun-skri. På tal om läte va vi och fikade på Waynes idag; när vi va på väg att lämna stället blev Mirabelle lite less å talade om detta för hela övervåningen på Waynes (där det bara satt folk under 25 och Peter Bröderman), jag insåg att jag va den där mamman som tog med sig en bebis ut på allmän plats som sen **so please God; help us ALL** grät och förde oväsen.
03.19 och Mirabelle har verkat orolig ikväll (..natt kallar man nog det..); hon har fått flaska å bajsat, men utger sig inte för att va trött och nappen verkar det som hon glömt hur man suger på. Möjlig separationsfas föreslog Nicklas. Kanske det. Nu gör jag en sista vandring i hemmet innan pappan kommer hem till fästningen. Har f.ö haft min amnings-bh på mig i 1 & 1/2 dygn nu. Fresh.

3 comments:

Feila said...

Åhh Malin hahaha, förlåt men du skriver så underhållande <3 Kanske du vill testa dom där vaggtassarna till spjälsängen? Och du, googla på 'utvecklingsfaser' så brukar man kunna få förklaringar som ger tröst (hopp om ett slut eehh) på drygperioder, typ vad som sker i bebisarnas utveckling vecka för vecka, gav mig ett slags ljus i vissa drygtunnlar iaf =) Pussigull på dig! Tänkte förära eder med ett besök i en snar framtid...

tinatoon said...

Gissa varför jag bara tar mig utanför berget i nödfall... ;) Och när man ska till BVC så gör man sig ju skapligt presentabel just för att undvika att dom ringer Soc, hahaha! :D

Laiey said...

haha jag halkade in på din blogg av en slump och det var så ofantligt träffande om exakt hur jag oxå lever just nu (med en liten tjej som föddes 11/11.) allt från Hur i helvete kan det vara sån skillnad på om jag vilar armen mot armstödet eller inte att hon måste vakna och gallskrika över det? till hur i all världen lyckas alla andra mammor se så fräscha ut på bvc medans jag känner mig som en gammal disktrasa... även det där med sunkiga kläder som liger så långt ner på prioriteringslistan att byta vissa dagar att det nästan är läskigt.
:)
Uppfriskande att inte vara ensam!