Friday, March 18, 2011

Hos Helena

I onsdagsmorse tog Mirabelle och jag tåget till Stockholm för att hälsa på höggravida Helena innan bebisflickan ploppar ut, Helena hade ju inte träffat Mirabelle heller.. Det gick jättebra att åka tåg med Mirabellisen; hon käkade, sov, läste böcker och kollade in fölk.
Helena mötte upp på stationen och hon va så tjock så tjock ;) Lite märkligt men häftigt. Hon hade även lika blå täckjacka från H&M som jag köpte denna vinter. Vi gör väldigt ofta lika grejer utan den andres vetskap, det e galet.
Vi gick till Sirap - som ligger "runt om hörnet" från Helena - och käkade brunchig lunch, det e lite amerikanskt stuk på det stället, var dit förra ggn jag hälsade på Helle oxå, smask; massa olika pancakes å ägg å bagels m.m..

Både Helena och Göran blev lite småkära i Mirabelle, även hunden Salma som ville pussas i massor. Mirabelle tyckte det va så kul med nya ansikten oxå, och Salma va hon inte ett dugg rädd för vilket va roligt att se :)
Jag tog med lite urvuxna babykläder till Helenas lilla pyre, hon beräknas få bebis 20 april så det e ju väldigt snart, det märktes mycke att det va nära, kände igen stånkandet och hur tungt allt är, fast vi va dock ute och gick endel vilket va imponerande.

På onsdagkväll lagade Helena god lax med ångade grönsaker och vi hyrde "Social Network" och mumsade Marabou Cookies Cream. Mirabelle somnade för kvällen 2 ggr, men vaknade även 2 ggr och kunde inte finna nån ro, det va nytt ställe och det fanns mycke att titta på fast vi släckt ner lite, men till sist somnade hon väl och vaknade inte förrän kl 7! :)

Efter en mycket god frukost med turkisk yoghurt med valnötter, blåbär och honung begav vi oss till Fotografiska Muséet igår som ligger vid Slussen, där fanns det endel coola utställningar just nu, Mirabelle sov igenom hela besöket, hon e duktig på att sova i vagnen, under dagen sover hon sällan längre stunder numera utanför vagnmyset..

Efter all konst blev det goda mackor och utsikt över Djurgården. Min va helt otroligt god med rostbiff, blomkål, morot, nån curryröra och rostad lök..

Fick mms från Nusse där han tagit kort på dataskärmen som Linnea gjort om skrivbordet på medan Nicklas va på jobbet ;)

Och ja, det ska vi väl va, antar att jag inte har nån användning för denna hemsida:
Nej, skämt å sido, såg denna annons på flera ställen i Stockholm, helt sjuk business..

Igårkväll gjorde Helena pizza som blev supergod med kalkon, ananas och svamp, själv kände jag mig som värsta latmasken under alla matbestyr, men Mirabelle lyckades tajma in att känna sig lite onöjd med tillvaron eller akut hungrig när det vankades matlagning under vår vistelse i Stockholm. Sen slötittade vi på lite all möjlig TV och åt den nya daimstruten med päronglass.

Mirris och jag sov i soffan och vi hade det sååå mysigt; massa kuddar och filtar och nallar :) Igår somnade Mirabelle mycket lättare och gick inte upp förrän halv 9 imorse... Då va hon alltså inte upp och käkade alls inatt :)

Imorse innan hon slagit upp korpgluggarna:
Idag tog vi en promenad till Odenplan och shoppade lite diverse. Mirabelle fick en jacka eftersom hon inte äger nån; en tunn jeansjacka med luva så den är väl till våren. Hon hittade även 2 tröjor på Lindex som hon tyckte vi kunde köpa till storasyrrorna. Sen hittade jag även en klänning för ynka 30 kr till Mirris som matchar en utav mina kavajer ;)
Efter lite shopping bjöd Helena på lunch på jättemysiga närliggande restaurangen Blåbär där mackorna hade lustiga namn.

På e.m kom min kompis Cecilia med världens godaste browniekladdkaka från 7Eleven. Hon håller på plugga till barnmorska just nu så det blev endel bebisprat (näää??). Snön vräkte ner utanför och Cissi följde med ända till tåget när Mirris och jag sedan skulle bege oss, det va så gulligt och jag uppskattade det verkligen.

Tågfärden va mindre kul dock. Det fanns ingen plats att ställa ifrån sig barnvagnen så jag stod och kramphöll vagnen mellan 2 tågvagnar (där man kommer in när man kliver på tåget) och mådde nästan illa av allt guppande, varmt var det också där och Mirris kinder va helt röda; som tur va sov hon länge.. Folk gick på och av och på olika sidor om vagnen såklart så det blev att flytta vagnen hela tiden, sen stod vi även vid ingången till restaurangvagnen så folk sprang fram och tillbaks och det dånade som bara den när de öppnade dörren.. 1 tim & 45 min stod vi där och glodde och messade. Då gick alla resväskor av i Avesta/Krylbo och vi kunde parkera vagnen och slå oss till ro, vi hade ju sittplatsbiljetter.. Den snälla tågvärdinnan bjöd på kaffe, bulle och kexchoklad, Mirabelle fick käk och var sen helnöjd resten av färden, tills vi skulle gå av typ. Nicklas mötte upp oss och babyn va glad att se sin papputt.

Nicklas jobbar dock natt och likaså imorgon och övermorgon :( Mirabelle fick sitta i sin sitter (som jag saknade i Stockholm) och titta på skräp-TV a la Så ska det låta och Let's dance och njöt i fulla drag.. komiska unge. Spelade 2 omgångar Betapet med Helena och la in bloggbilder, Mirabelle somnade sittandes av i mitt knä med sitt huvud i min hand ;) Gosskruttis..

Jag hoppas jag kan ta en snabbdusch nu utan att lillis vaknar..

1 comment:

Emina said...

Men jag tror jag dör, vilken söt bild på er två när ni sitter på tåget!!! Saknar er så. <3