Sunday, March 8, 2009

Sthlm wknd

I torsdags bestamde Martin och jag att vi ska ta lite officiell break i varat vardagsliv tillsammans och att inte Martin ska bo har VAR dag (forutom da han jobbar i Salen alltsa), det va markligt, men sen blev det mys och film och sov..


Dagen efter akte jag TIDIGT (6.17) med taget till Sthlm for att halsa pa Helena som bor med sin Göran och Salma och Staropramen (undelat). Hon motte mig pa Centralen, vi kikade lite butiker, bl a ett stort Lagerhaus (..jag som tycker affaren pa Kupolen e stor lixom..) dar Helena hittade en snygg badmossa..

Vi gick till Helenas lgnht i Vasastan och hangde ett tag innan vi gick en promenad med Salma som skulle aka upp till Dalarna med Helenas mamma for att bo hos Jon (Helenas ex och Salmas husse) i 2 veckor.

I Tegnerlunden.

- Men bajsa då..!

Eftersom vi bada gatt upp galet tidigt pa morgonen sa lagade jag mat den kvallen och vi tog det valdigt lugnt, knallade ivag till en bar som va under renovering, sa vi provade dryckeslyckan pa ett stalle mittemot, inte sa jattelyckat. Vi va riktigt trotta och knallade hem och somnade vid midnatt.

Igar pa lordagen akte vi bl a ner till Soder och lekte kolla-i-driljoner-butiker-leken. Jag hade last om Chokladfabriken sa vi besokte den och kopte massa massa choklad som vi sedan provade vid hemkomst. Jag kopte aven med nagra tryffelbitar hem (hjortron, nypon, ingefara m fl) som jag tankt bjuda Martin pa. Va in pa en gullig barnkladesaffar dar vi bada kopte presenter.







Choklad!


Lordagsmiddag pa East som ar kand for att va Sveriges forsta asiatiska restaurang. Mycket god wakame (eller seaweed salad som jag jamt kallat det, men Helena e ju en hejare pa japanska och har aven bott i Japan sa det ar bara att lara sig), friterade räkdumplings med kanel- och plommonsås och tuna rolls och sotade salmon rolls.. smasko.


How many drinks does a girl need..?

Pa jattemysiga Le Bar Rouge i Gamla Stan. En gigantiskt lang cocktailmeny och en mycket mixad skara manniskor denna lordagkvall, skon musik ocksa. Har provar jag Helenas "Caramel Sidecar" (Martell VS Cognac, caramel, Grand Marnier, citron) och smuttar sjalv pa en "Art Plaisir" (tequila, apricot brandy, Limoncello, blodapelsin, lime, citronsalt).

Efter Gamla Stan traskade vi mot Vasastan igen, men jag fick lov att slinka in pa ett McD for att lana toaletten, sprang mot toaletten dar det satt en lapp att man maste kopa nagot for att sedan fa toadorrkoden pa kvittot (!).. Sa jag kopte snabbt en apelsinjuice och kutade tillbaks till toaletten dar det nu stod en kutryggig bag lady som undrade om vi skulle anvanda toaletten, vi nickade och hon knappte in i koden ;-)
Sen gick vi vidare och gjorde ett stopp pa Hard Rock Cafe runt 2tiden for lite nachos och..

Idag blev det en tur upp till kyrkan pa kullen dar Helena bor; men den va markligt nog stangd denna sondag, kikade in en utstallning med Loretta Lux som jag hittat pa Kulturhuset; vacker men lite kuslig.. bildgoogla Loretta Lux! Och sen vidare till Moderna Museet dar vi tittade pa japanska konstnaren Tabaimos gigantiska videoinstallationer..

Eftersom vi betalat 80kr for att kika in Tabaimo sa bestamde vi oss for att kika in en annan utstallning - med Andreas Gursky - trots att vi var supertrotta i benen, "vi skummar bara igenom, snabbkika lite sa har vi det gjort..", little did we know att herr Gursky hade en speciell stil med mycke mycke mini mini detaljer i sina konstverk som kravde lite koncentration och helst forstoringsglas (endel gick kring med dem..)..

Det va ingen sno i Sthlm och nar jag kom tillbaks till Falu tagstation snoade det for fullt, yikes, var tog varen vagen?? Hoppas den kommer hit snart ocksa.
xoxo


No comments: