Monday, January 2, 2012

En vanlig dag

7.40..

..Hör jag att Mirabelle är vaken; alla tre tjejer har sovit i Ellen och Mirabelles rum i natt. Själv har jag varit vaken i ungefär en timme och legat å vänt mig; borde verkligen köpa nya kuddar, det är inte mycke kvar i våra. De andra två flickorna är även vakna när jag går in till rosa rummet. Mirabelle pekar på nappflaskan med den gamla slemmiga och kalla vällingen från igår, jag går och hämtar juice.

7.50

Lyfter upp Mirabelle, sätter på kaffe, byter Mirris blöja..

8.00

Bäddar våran säng med Ellen, ställer undan disk, fyller upp en ny diskho, knölar ihop hämtmatskartonger från gårdagskvällen och knyter ihop två påsar som ställs vid dörren.. Häller upp en kopp kaffe som jag vandrar iväg med tillsammans med Nicklas pyjamas från köket, har knäppt på TV4 Nyhetsmorgon.. Tror påsen under gamla skrivbordet som jag brukar kasta alla tunga nattblöjor i får åka ut den med.. Passar på att slänga tidningarna som jag la i hallen efter att vi kommit hem från pulkaåkningen igår.

Blir lite ordning på torpet innan 9 idag tror jag.

10.45

Satsade på att ha diskat färdig och va klädd och sminkad vid 10, men så blev icke fallet. Det blev ömsom lyfta upp och bära Mirabelle varvat med soffmys och Bärgarn i Tokyo ;-) Efter diskning plattade vi allas hår, förutom babyns fjun.

11.05

Då så! Nu är jag klar. Om jag får på mig ett par strumpor. Mirris e extramammig idag, nog för att det är dagligt fenomen, men så fort jag myser med Ellen eller fixar med Linneas hår så ska hon upp upp upp! Såå avis i vissa stunder. Men nu ska skruttpluttan få ha mig för sig själv en hel vecka, tror vi ska försöka komma upp till Lugnet och bada nån dag denna vecka. Om prick en vecka börjar dagisinskolningen! Det blir ju bara 15 tim i veckan så vi har fortfarande massor av tid tillsammans. Känns inte som det tänker dyka upp nått jobb i grannskapet inom den närmsta tiden, men man vet ju aldrig, helst vill man ju jobba.

11.31

Nu leks det i tjejernas rum. Det e klur att få saker gjorda med en 1-åring, typ: ta kort av Traderaplagg, sminka sig i fred eller plugga framför datorn kan man FETGLÖMMA. Det får bli när babyn lagt sig, vilket ibland är lite påfrestande; hur mycket ska man hinna med på kvällen egentligen??? Laga mat, glo på Vem vet mest, träna, duscha, umgås med Nicklas, se film, skriva skolarbete, Traderafixa, leta jobb, kolla lgnhtr, skriva nån ny j---a lista, svara på sms, Wordfueda, lägga upp bilder på Facebook..

14.33

Ca 13.40 kom flickornas mamma och hämtade dem, eller; Linnea gick nog till Isabelle (kompis). Mirabelle vägrade sova i stora sängen, men på ett täcke på golvet kunde hon somna. Innan det käkade jag lunch med flicksen, Linnea va dock på stan med en kille (ooooooooh) och jag diskade för andra ggn idag. Sen spelade vi UNO och Ellen frågade ofantligt många ggr när klockan skulle bli ett då hennes mamma skulle hämta, hon trodde även att klockans visare var omställda och att "nu borde klockan VARA ett!" flera ggr. Dock anlände deras mammutt 13.40 så det blev ju såklart ännu mer tjat när klockan blev ett.. När deras mamma väl anlände ville Ellen spela klart UNO. Kill me.

Skriver för tillfället på en arbetsansökan som måste skrivas ut och postas, va e det för stenålderi??? Idag. Idag måste den postas. Har varit ut en mycke snabb tur när jag slängde fyra (!) soppåsar och då regnade det. REGN lixom, men jag klappar förvisso lite i händerna åt denna snöslakt (för dagen snott ord av en på Facebook) eftersom jag är rätt oförtjust i vintern som är typisk för Dalarna, det har ju för tusan varit 1 meter snö och 20 minus TRE VINTRAR I RAD NU = alla vintrar sen jag flyttade hit. Burr.
Ikväll ska vi äta tomatpasta med nötstek/paprika/grädde/creme fraiche-nånting..

15.40

Mirabelle har precis vaknat och sitter å pysslar lite ;-)
Och jag fick precis iväg arbetsansökan som jag trodde att jag skulle få behöva printa ut och posta, det fanns faktiskt det alternativet i platsannonsen, men det stod visst att man kunde maila med. För övrigt fick jag svar idag från demensavdelningen på lasarettet angående deras sommarvikariattjänster, men de hade blivit tillsatta av andra :( Buu. Nåväl.
Nu gick Mirabelle iväg och skulle leta på syrrorna, hon kallar alla "mamma", samtidigt som jag tycker det blir frid och fred och peace of mind när de åker till sin mamma skär det i mammans hjärta när Mirabelle upptäcker att hennes syrror drar/dragit. Förra ggn vinkade hon i köksfönstret innan hon fick hysterisk gråtattack.

19.28

Linnea och Isabelle stoppade förbi med en blöt hund som Mirrisen fick klappa på :) Vid 16.30 fick vi äntligen dra ut i det fria; biblan/Ica/Friskis. Nu har det käkats middag med Nusse och även gjorts diverse matlådor till de som vill ha ;)

20.42

Mirabelle klev upp för 13 timmar sen. Och idag fyller hon 13 månader; galet, men härlig ålder! Hon duschade/lekte i duschen efter maten och var övervakad av sin far, men jag kunde inte låta bli att sitta och stirra på henne hur länge som helst, på hennes runda mage och lilla rumpa och allt vatten som fyllde byttan med och sen hällde på sig själv. Så härlig unge.

22.49

Vi har sett "Submarine", rolig drama/komedi, helt klart rekommenderad. Jag ska kolla lite skolarbete, ta bort smink, borsta tänder, kanske kolla jobb oxå. Eventuellt läsa boken jag valt i Lindrande Vård; "Stundande natten", handlar om 3 män som delar sal på lasarettet och ska dö. Upplyftande.

No comments: