Monday, January 9, 2012

Dagis

Första dagen på dagisinskolningen och jag tog inte en enda bild. Sprang stundom efter min dotter för att sedan komma på mig själv och låtsas sätta mig på golvet coollugn..
Vi var där kl 9, kom t o m innan, åkte buss i kylan efter att Mirabelle tagit en liten morgonsovning (!). Välkomnades av fröknarna och visades runt, lekte, hade sångstund, frukt, lera tillsammans med de andra barnen, det var två till flickor som skolades in, de var ca ett halvår äldre än Mirabelle. Allt som allt var det 17 barn på avdelningen, 11 idag och jag tyckte det va SMOCKAT med barn, gulp. Vid 11.20 var det lunch; korv/potatis/pepparrotssås/majs/paprika/bönor och Mirabelle åt å åt, så duktig, föräldrarna blev också bjudna på mat. Efter lunch är det meningen att det ska sovas på dagis, jag vet inte riktigt hur det är möjligt, när Mirabelle äter får hon energi så att hon kan röjja ännu mer. Jag provade lägga henne på en madrass med kudden och napp, men det var lönlöst, så då fick vi gå hem. Inskolningen varar veckan ut 9-14, imorgon skulle de göra lunch och vila utan föräldrarna (typ vi skulle sitta i personalrummet). Och nästa vecka börjar riktiga dagisdagarna; Mirabelle ska gå på dagis tis, ons och tor 9 - 14, ska bli helt galet med egentid, plugga DAGTID lixom, när hände det senast?? Kanske lyxar jag på tisdag och köper en latte på Waynes och sätter mig där eller nått. Efter att jag säkerligen gråtit en skvätt. Jag tänkte på alla barnen och allt tjo å tjim medan vi var där idag och sen tittade jag på lilla Mirabelle.. Lilla lilla Mirabelle som jag tycker är så stor. Hon var yngst där, bland sexton andra barn.. Kommer fröknarna att se den lilla pärlan utan att snubbla över henne??? Jag blev helt vimmelkantig och råkade skriva på infolappen att hon tyckte om att...leka. Bra. Unikt barn. Jag ville helst skriva ner ALLT om henne, hela hennes liv, allt hon gillade, inte gillade, osv osv osv osv osv osv osv.
Det är helt sjukt egentligen. Man kan lämna sitt hus värt flera miljoner till hantverkare, men att lämna sitt barn till utbildade lärare som tagit hand om määäääääängder av barn; det är visst en annan story. Damn.

No comments: