Wednesday, March 13, 2013

Kycklingcurrygratäng

I fredags gjorde jag en gratäng ur Expressens LCHF-tidning som jag köpte för lite ny matinspiration och utav ren nyfikenhet, har inte lagat enligt LCHF-recept tidigare. Det fanns hur många spännande recept som helst. Bl a detta jätteenkla. Do like this:

Sätt ugnen på 225 grader. Bena ur en grillad kyckling.
Skär en röd paprika i små bitar, finhacka en gul lök, en vitlöksklyfta och skiva en purjolök, som man sedan fräser tillsammans med en burk hela champinjoner och 2 tsk curry i några minuter på medelstark värme.
Vispa ihop 2 dl grädde, 2 dl crème fraiche, 1 tsk sambal oelek, 2 msk tomatpuré (råkade jag glömma trots att den stod framme, oops), 1 msk mango chutney, 1 tsk paprikapulver, salt och peppar, och låt koka upp. Koka några minuter.
Lägg grönsaksröran i en gratängform (står inget om att smörja i tidningsreceptet, men jag smörjde lite), sedan kycklingen och såsen och toppa med körsbärstomater och riven ost. Gratinera mitt i ugnen i ca 20 min.
Jag serverade vanligt vitt ris till. Men LCHF-style kan man väl servera med blomkålsris eller dylikt. Jättegott i alla fall!

No comments: