Saturday, December 31, 2011

Mango/persika/kokos-muffins

Idag har jag bakat mango/persika/kokos-muffins. Hade endel konserverad persika och mango kvar sen i förrgårkväll så jag googlade lite.. Hade dock ej så mycket spad kvar som receptet kallar för, men de blev helt klart godkända ändå; saftiga och lagomt söta. I receptet stod det att det skulle bli 12 st. Men jag fick ut 17 st tror jag, små formar i muffinspannan :) Trodde inte Ellen skulle gilla dem så mycke som hon gjorde; men hon slukade flera stycken. Mirrisen med ;)


Du behöver:

2 ägg
1 & ½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 dl kokosflingor
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 burk (425 g) persika
½ dl persikospad ur burken
½ dl flytande margarin


Gör så här:

Låt persikorna rinna av, tärna dem och ta vara på spadet.
Vispa äggen och socker till skum.
Blanda de torra ingredienserna.
Vänd försiktigt hälften av mjölet i degen.
Rör i persikotärningarna och spadet.
Vänd ner resten av mjölblandningen, rör blandningen jämn. Sen måste de ha missat i receptet jag hittade att tala om när margarinet skulle i, så jag hade i ½ dl smält riktigt smör efter allt var blandat, verkade funka bra!
Fördela degen i muffinsformar.
Gräddas i 15-20 minuter på mitt falsen i 200 grader.

1 comment:

Linda Äter Ost said...

Jag kommer bli tjock av allt ditt goda.