Saturday, November 10, 2012

Smögenpaj

Köpte Blå Bands "Smögensås" till fisk förut och kvar i förpackningen fanns en påse efter det, räckte precis till receptet på Smögenpaj som fanns på baksidan.

Gör så här: Blanda 3 dl vetemjöl och 100 g smör (något smör hade jag inte hemma, men det verkade funka lika bra med mat - och bakmargarin) med händerna (matberedare står det i receptet, men någon sådan äger vi inte). Tillsätt 2 msk vatten och arbeta ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform och förgrädda i ugn 225º ca 10 min. Vispa ut innehållet från en påse Blå Band Smögensås i 2 dl vatten, 3 ägg och 1/2 dl matlagningsgrädde (jag använde vanlig vispgrädde). Täck botten på pajskalet med ca 200 gram skalade räkor, dill (struntade i att köpa färsk och använde krydda). Sedan stod inte broccoli med i receptet, men jag tyckte det blev lite tamt med endast räkorna, så jag fyllde ut med ångkokad broccoli. Slå såsblandningen över räkorna. Strö till sist över riven ost, gärna gratängost, jag använde en hel påse (150 g) Ica Gratängost. Grädda i ugn 180º 30 - 40 min. Serverade sallad till.

No comments: