Wednesday, May 23, 2012

Halloncupcakesreceptet

Jag kommer på nått nytt att skriva om varje dag de senaste dagarna; ändå sitter jag bara framför Tradera och klickar å klickar å klickar.. Eller halvsomnar framför nån film med Nicklas i soffan ;-) Kanske borde jag fixa så jag kan blogga från mobilen. Ååå, dessa viktiga i-landsbestyr..

Bakade helt förträffliga Halloncupcakes med vit chokladfrosting i lördags t ex med Linnea och Mirabelle.




Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa 3 ägg, 2,5 dl socker och 1 tsk vaniljsocker vitt och pösigt, gärna med elvisp. Smält 100 gram smör och tillsätt 1 dl mjölk. Blanda i äggsmeten. Mät upp 3,5 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver och 1 nypa salt i en annan bunke och blanda ordentligt. Vänd ner det i äggsmeten utan att vispa. Blanda i rivet skal av 1 citron samt citronsaften.
Sen sa receptet att man skulle sätta 12 muffinsformar i en muffinspanna, jag köpte nya formar (Eldorado) vilka visade sig vara för stora för pannan, så jag använda vanliga mindre formar = fler cupcakes! Fördela smeten till 3/4 i formarna. Stick i 3 st frysta hallon i varje soon to be muffin. Grädda i ugnen i ca 15 min. Ställ att kallna.
Frosting: Smält 200 gram vit choklad över vattenbad. Låt svalna något och vispa fluffig tillsammans med 200 gram färskost av Philadelphia-typ. Blanda i 1 dl hallonsylt och eventuellt några droppar röd karamellfärg. Dekorera muffins med frosting och strössel eller annat, ställ kallt ett bra tag innan servering! SMARR :)

I måndags mötte vi upp med Tina och Esmeralda på Lugnet Mirabelle och jag och hoppade i plurret. Mirabelle e jämt så försiktig till en början, men sen blir det fart..!



 En aaaaaaning trött efter allt plaskande ;-)

No comments: